FAQ – Veel gestelde vragen en antwoorden voor verhuurders

Particuliere camper-sharing 

Waarom verhuren?

Camper-sharing is fun – in ieder geval. Bovendien: het delen is ook financieel aantrekkelijk. Je camper staat vaak meerdere weken of maanden ongebruikt in de garage, terwijl hij eigenlijk bedoeld is om te rijden. Door te delen kun je jouw geliefde camper voor bepaalde periodes beschikbaar stellen aan huurders voor een avontuurlijke reis. De stilstand en lopende kosten reduceren zich hierdoor snel. Zo kost je camper-passie minder geld en blijft er extra over voor meer vakanties.

Waarom PaulCamper?

We zijn gek op campers, campings en reizen en brengen graag mensen bij elkaar. Daarom zijn we in 2013 gestart met het eerste platform voor particuliere camper-sharing in Duitsland. PaulCamper behoort vandaag de dag tot de grootste private-sharing platformen in Europa. De PaulCamper-community biedt volop gelegenheid voor uitwisseling van reiservaringen, en tip & tricks.

Faire en transparante prijzen staan garant voor een zorgeloze vakantie van de huurders en aanvullende inkomsten voor jou, als verhuurder. En mocht er toch iets misgaan, dan hebben we ook daarvoor een oplossing: Iedere bij PaulCamper gehuurde camper is volledig verzekerd. Bijvoorbeeld door de speciale aanvullende verzekering van de Allianz. Dit betekent voor jou: je eigen basisverzekering loopt tijdens de huurperiode weliswaar gewoon door, maar in geval van schade bij verhuur, wordt onze aanvullende verzekering aangesproken, zodat je no claim bij je eigen basisverzekering in stand blijft.

Kan ik contact zoeken met andere verhuurders?

Ja, je kunt online en persoonlijk in contact treden met andere verhuurders. Onze community bestaat uit oude en jonge mensen, ervaren kampeerders en ‘camper newbies’. We zijn een veelzijdige community en daar zijn we trots op. In deze community wisselen we waardevolle ervaringen uit, leren we van elkaar en kunnen we tips en belangrijke informatie delen. Een aantal keer per jaar ontmoeten we elkaar en vieren we wat ons verbindt: de vrijheid van het camperen. Je bent van harte welkom!

Zijn er speciale eisen om mee te doen met PaulCamper ?

Het concept van PaulCamper is zo succesvol omdat het draait om eenvoud, eerlijkheid en persoonlijk contact. Daarnaast stellen we minimumeisen:

  • Je camper is rijvaardig en goedgekeurd.
  • Je camper is volgetankt en schoon.
  • Een campinguitrusting (borden, bestek, campingmeubilair) is aanwezig.
  • De brandstoftank, gasfles en watertanks zijn gevuld.
  • Alle overeengekomen kilometers zijn in de huurprijs inbegrepen.
  • Je berekent geen overdrachtskosten, en
  • geen extra reinigingskosten of andere extra kosten.

Ieder voertuig moet natuurlijk verzekerd zijn. Je kunt je voertuig particulier verhuren met een aanvullende verzekering. Dit kan wanneer je in jouw eigen verzekering een speciale module hebt die verhuur van je voertuig in heel Europa dekt. Een goed voorbeeld hiervan is de NKC.

Heb je geen verzekering die verhuur dekt? Dan wordt je camper tijdens de verhuurperiode verzekerd met een speciale aanvullende verzekering van de Allianz Nederland Schadeverzekering. Die functioneert heel eenvoudig: wij activeren de verhuur-verzekeringsdekking automatisch, per dag voor de huurperiode. Je eigen camperverzekering hoef je hiervoor niet te veranderen, deze blijft als basisverzekering voor je camper van kracht voor eigen gebruik.

Moet ik elke aanvraag aannemen?

Nee, dat bepaal je helemaal zelf. Wij vinden dat je beslist een goed gevoel bij elke huurder moet hebben. Als een huurder je camper heeft gevonden en een boekingsaanvraag heeft gedaan, ontvang je van ons een e-mail. In de boekingsaanvraag vind je de contactinformatie en belangrijke details van de aanvraag. Nadat je uitvoerig met de huurder hebt gesproken en een goed buikgevoel hebt, dan stuur je de huurder een bindend aanbod. Twijfel je? Dan kun je de aanvraag gewoon afwijzen.

Verzekering

Hoe moet ik mijn camper verzekeren?

Ieder voertuig moet natuurlijk verzekerd zijn. Je kunt je voertuig particulier verhuren met een aanvullende verzekering. Dit kan wanneer je in jouw eigen verzekering een speciale module hebt die verhuur van je voertuig in heel Europa dekt. Een goed voorbeeld hiervan is de NKC.

Je verzekeringsdekking tijdens verhuur moet minimaal omvatten:

WA Beperkt Casco dekking Allrisk (Volledig Casco dekking) + Road Assistance (24/7 pechhulp, in heel Europa bij pech of ongeval).

Heb je geen verzekering die verhuur dekt? Dan wordt je camper tijdens de verhuurperiode verzekerd met een aanvullende verzekering van de Allianz Nederland Schadeverzekering. Die functioneert heel eenvoudig: wij activeren de verhuur-verzekeringsdekking automatisch, per nacht voor de huurperiode. Je eigen camperverzekering hoef je hiervoor niet te veranderen, deze blijft als basisverzekering voor je camper van kracht voor eigen gebruik.

Heb je interesse? Of heb je een camper met een kentekengewicht hoger dan 3500 kg? Bel dan Kim op nummer 085 888 2844.

Heeft de verhuur invloed op mijn schadevrije jaren?

Nee, niet wanneer je camper tijdens de verhuurperiode verzekerd is via de Allianz Nederland Schadeverzekering. Bij schades tijdens de verhuur vergoedt onze uitgebreide aanvullende verzekering bij voorrang. Dit betekent voor jou: je eigen basisverzekering loopt tijdens de huurperiode weliswaar gewoon door, maar in geval van schade bij verhuur, wordt onze aanvullende verzekering aangesproken, zodat je no claim bij je eigen basisverzekering in stand blijft.

Wat gebeurt er als er tijdens de huurperiode een technisch defect optreedt?

De Allianz Global Assistance voor ongevals- en pechhulp heeft duidelijke richtlijnen voor de hulp bij pech.

Wat moet ik doen, als ik de camper door een defect of aanrijding niet meer kan verhuren?

Is je camper niet meer te verhuren, bijvoorbeeld door een schade? Dan wordt de boeking ongedaan gemaakt. De huurder krijgt van jou de volledige huurprijs terug. De huurder heeft alleen aanspraak op schadevergoeding als dat in het huurcontract staat.

Wanneer een bemiddeling en boeking tot stand zijn gekomen, ontvangt PaulCamper een provisie van 15% van de totale huurprijs. Die moet je in ieder geval betalen, ook wanneer je de reis annuleert. We vragen je hier rekening mee te houden.

Berekening

Hoeveel kan ik verdienen met PaulCamper?

Je bepaalt zelf de prijs per nacht en aan wie en wanneer je verhuurt. De huurprijs heeft invloed op de interesse in je camper. We adviseren dan ook een prijs in te stellen die aansprekend is voor huurders en voor jezelf. Van de prijs per nacht trek je 15% provisie voor PaulCamper af. Deze provisie brengen we pas in rekening als je camper bindend is geboekt en het online-huurcontract is afgesloten. Zolang de huurder je alleen een aanvraag heeft gestuurd, betaal je geen provisie.

Gebruik je onze verzekering? Houd dan daarmee rekening in je huurprijs. Als je een camperprofiel aanmaakt, toont ons systeem je automatisch de verzekeringskosten. Die kosten hangen onder meer af van het type camper en de huurprijs. Bij een caravan begint de verzekering bij € 3 per nacht, bij een camper bij € 15 per nacht.

Bereken hier eenvoudig je potentiële huurinkomsten.

Hoe vaak kan ik mijn camper verhuren?

Gemiddeld worden campers 85 dagen per jaar verhuurd. Als verhuurder kun je dus niet alleen je kosten terugverdienen, maar ook winst maken, die je misschien weer in je camper investeert. Het aantal dagen is van diverse factoren afhankelijk. Is je camper bijvoorbeeld het hele jaar beschikbaar? En hoe vaak gebruik je hem zelf? Ook de huurprijs en de stallingslocatie zijn bepalend.

Krijg ik een beloning als ik een andere verhuurder aandraag?

Ja! Voor die moeite belonen we je graag. Bel Kim op 085 888 2844 voor meer informatie.

Verhuur

Een camper verhuren, hoe werkt het?

Je start met drie eenvoudige stappen:

  1. Maak je camperprofiel aan.
    In een paar stappen creëer je een camperprofiel en kan je reis met PaulCamper beginnen! Voor de fine-tuning van je camperprofiel, staat het team van PaulCamper voor je klaar.
  2. Huurprijs en beschikbaarheid.
    Je bepaalt zelf de prijs per nacht en aan wie en wanneer je verhuurt. De huurprijs heeft invloed op de interesse in je camper. Stel een prijs in die aansprekend is voor huurders en voor jezelf.
  3. Ontvang je eerste huuraanvragen.
    Een huuraanvraag is in beginsel niet-bindend en geeft je de mogelijkheid contact op te nemen met de huurder. Nadat je uitvoerig met de huurder hebt gesproken en een goed buikgevoel hebt, verstuur je de huurder een bindend aanbod.

Meer over Camper verhuren.

Hoe werkt de borg?

De borgsom betaalt de huurder bij de sleuteloverdracht contant aan jou, of vooraf via een overboeking naar jou. Jij bepaalt de wijze van borgbetaling en de hoogte van de borgsom. De borgsom die verhuurders vragen, ligt over het algemeen tussen de € 500 en € 1500. Brengt de huurder je camper schoon, volgetankt en onbeschadigd terug? Betaal dan ook de borgsom direct terug. Ontdek je een schade? Dan houd je de borgsom vast tot het schadebedrag vaststaat. Schrijf dit wel gedetailleerd op het overdrachtsformulier en onderteken dit samen met je huurder.

Wat is belangrijk tijdens de overdracht en de teruggave?

De communicatie vóór het voltooien van een boeking en een uitgebreide controle van de camper tijdens de overdracht en de teruggave van een camper is ontzettend belangrijk en daar moet dan ook de tijd voor genomen worden.

Wanneer je camper wordt opgehaald en teruggebracht, controleer je samen met de huurder de staat van je camper. Is alles OK? Dan ondertekenen jij en de huurder het overdrachtsformulier in tweevoud. Met het ondertekenen van het overdrachtsformulier, gaan jij en de huurder akkoord met de status van de camper zoals beschreven op het overdrachtsformulier. Het overdrachtsformulier is leidend.

Tip: maak foto’s of een filmpje van je camper tijdens de overdracht en de teruggave en stuur deze naar de huurder – of laat de huurder het filmpje maken en met je delen. Op deze manier hebben verhuurder en huurder hetzelfde filmpje.

Ons advies: laat de huurder vooraf weten rekening te houden met een overdrachts- en teruggavetijd van 1 – 2 uur in. Het is vervelend wanneer jij of de huurder later een schade ontdekt.

Wat moet ik doen als mijn huurder de boeking annuleert?

Voor het annuleren van het huurcontract door de huurder gelden de annuleringsvoorwaarden.

Annuleer je als verhuurder de boeking, dan gelden de Voorbeeld-huurvoorwaarden.

Wanneer een bemiddeling en boeking tot stand zijn gekomen, ontvangt PaulCamper een provisie van 15% van de totale huurprijs. Die moet je in ieder geval betalen, ook wanneer je de reis annuleert. We vragen je hier rekening mee te houden.

Ik wil niet meer verhuren via PaulCamper. Geldt er een opzegtermijn?

Bij ons kun je op elk moment stoppen met het verhuren. Dit doe je eenvoudig door je camper af te melden op onze website. Je kunt de camper overigens ook tijdelijk afmelden, bijvoorbeeld als je zelf met je camper op vakantie gaat. Je hoeft je profiel dan niet te verwijderen. Het volstaat om deze periode in je agenda te blokkeren.

Ik heb een oldtimer of een klassieke camper. Mag ik die ook verhuren?

Graag zelfs! We zijn gek op charmante of unieke campers met een verhaal. Originele voertuigen zijn dan ook zeer welkom. Je kunt je oldtimer voor de verhuur verzekeren via de speciale aanvullende verzekering van Allianz Nederland Schadeverzekering. Hier vind je de Algemene Voorwaarden van de verzekering.

Reactiegraad en -tijd

Wat is de reactiegraad en reactietijd?

De reactiegraad en reactietijd laten zien hoe betrouwbaar en snel je reageert op de aanvragen die potentiële huurders via ons platform naar je sturen. Op deze manier kunnen huurders beter inschatten binnen welke tijd ze een antwoord van je kunnen verwachten.

Hoe kan ik profiteren van een goede reactiegraad- en tijd?

Wanneer je een goede reactiegraad en -tijd hebt, heeft de huurder direct een positieve verwachting bij het sturen van een aanvraag. De huurder vraagt hoogstwaarschijnlijk alleen jouw camper aan, omdat de huurder zich kan instellen op een snel antwoord. Bovendien heeft een positieve ervaring van je huurder ook een goede uitwerking op de tevredenheid over PaulCamper. Dit maakt ons platform nog sterker en trekt nieuwe huurders.

Hoe worden reactiegraad en-tijd berekend?

Met de reactiegraad wordt het percentage van nieuwe aanvragen van huurders uitgedrukt, waarop je in de afgelopen 30 dagen binnen 48 uur hebt gereageerd. Hierbij telt uitsluitend de eerste reactie op een nieuwe aanvraag.

De reactietijd is de gemiddelde tijd die je neemt om op nieuwe aanvragen, die je tijdens de laatste 30 dagen hebt ontvangen, te reageren. 

Welke gebeurtenissen bepalen de reactiegraad en -tijd?

Uitslaggevend zijn je volgende reacties: het beantwoorden in de vorm van een bericht in de chat of het reageren op je aanvraag e-mail, een oproep – door te klikken op ‘Klik om (telefoonnummer) te bekijken’, het schrijven van een e-mail – door het klikken ‘Klik om (e-mailadres) te bekijken , het versturen van een aanbod, gewijzigd aanbod of een afwijzing van de aanvraag.

Bestaat er een minimaal aantal aan reacties waarmee de reactiegraad en -tijd berekend worden?

Zodat je een goede reactiegraad en reactietijd aan je huurder kunt laten zien, wordt de berekening gebaseerd op minstens 10 gebeurtenissen in de laatste 30 dagen. Wanneer je minder dan 10 gebeurtenissen in de laatste 30 dagen hebt, zijn de laatste 10 gebeurtenissen uit de geschiedenis – terugkijkend tot 01.06.2017 – de basis van de berekening. 

Heeft het afwijzen van een aanvraag een negatieve werking op mijn reactiegraad?

Nee, het afwijzen van een aanvraag kan verschillende redenen hebben. Dit heeft geen negatieve werking op je reactiegraad en wordt waarde neutraal als antwoord beschouwd.

Wat gebeurd er, wanneer ik mijn huurder niet kan bereiken en het aanbod daardoor dagen of weken later stuur - heb ik dan direct een slechte reactietijd?

Beslissend is je eerste reactie op de aanvraag. Dat betekent, wanneer je jouw huurder op de dag van de aanvraag belt of de huurder een bericht stuurt, dan telt deze eerste actie voor je reactietijd.

Hoe verbeter ik mijn reactiegraad?

Je beïnvloedt je reactiegraad en -tijd positief als je je nieuwe aanvragen zo snel mogelijk met een bericht, oproep, aanbod, gewijzigd aanbod of een afwijzing beantwoord.

Hebben reactiegraad en -tijd invloed op mijn plaats in de zoekresultaten?

Je reactiegraad en -tijd hebben geen invloed op je plaats in de zoekresultaten. Ze geven je huurders een goede indicatie over de snelheid van je reactie. Een hoge reactiegraad en snelle reactietijd kan een huurder motiveren je camper aan te vragen.

Waar staan precies mijn reactiegraad en -tijd?

Beiden waarden zullen voor potentiële huurders zichtbaar zijn in je camperprofiel onder het onderdeel ‘Beoordelingen’.

Wat kan ik doen als ik een periode niet in de gelegenheid ben om snel te reageren, bijvoorbeeld als ik op vakantie ben?

Je kunt dan het beste je kalender blokkeren, zodat je in de tijd dat je niet bereikbaar bent geen aanvragen kunt ontvangen.

Zoektochten

Hoe wordt een zoektocht opgesteld?

Potentiële huurders hebben de mogelijkheid een online formulier met de belangrijkste reisgegevens, zoals start- en reisdoel, reisperiode, aantal reizigers, etc. in te vullen en te publiceren voor verhuurders.

Wat biedt de nieuwe functie in vergelijking met de traditionele camper aanvragen?

Een zoektocht kan opgesteld worden wanneer het om een speciale aanvraag gaat, zoals de zoektocht naar een bijzonder kampeervoertuig, een speciale uitrusting, of wanneer de resultaten in de zoektocht naar een camper niet het gewenste doel hebben bereikt, bijvoorbeeld bij minder beschikbare campers in het hoogseizoen. Bovendien heeft de huurder hierdoor de mogelijkheid een grotere groep personen te bereiken en een interessant aanbod te ontvangen.

Waar vind ik de opgestelde zoektochten?

De ‘Zoektochten’ bevinden zich in je account direct naast ‘Mijn boekingen’.

Waarom zie ik zoektochten, waarbij niet direct naar mijn locatie wordt gevraagd?

Je kunt ook op zoektochten reageren, wanneer je camper locatie niet met de gezochte locatie overeenkomt. Je huurders hebben vaak zeer individuele reisplannen. Zo kan het zijn dat het reisdoel overeenkomt en dat je huurder met de trein naar je toekomt of je camper bevindt zich op de route tussen start- en reisdoel.

Welke voordelen biedt het voor mij om zoektochten te doorzoeken?

Anders dan bij de traditionele aanvragen, waarbij de huurder jou benadert, heb je bij zoektochten toegang tot aanvragen, die anders mogelijk niet bij jou aangekomen waren. Daarnaast kun je bij de zoektochten al van tevoren, voordat het überhaupt tot een aanvraag komt, iets over je huurder ervaren, de huurder benaderen en enthousiast maken over je kampeervoertuig.

Wat kan ik doen als ik een zoektocht interessant vind?

In een zoektocht advertentie vind je een button ‘Contacteren’, hiermee kun je via de PaulCamper chat contact opnemen met de huurder en je kunt eventuele vragen beantwoorden.

Hoe wordt een zoektocht een boeking?

Wanneer je op een zoektocht hebt gereageerd, sturen wij de huurder een bericht waarin ook een link naar je camperprofiel te vinden is. Hebben jullie alles besproken en zijn jullie het eens over een boeking, dan kan de huurder via deze link een traditionele aanvraag sturen naar je camper en jij stuurt de huurder hierop een aanbod, welke de huurder accepteert.

Vragen

Vraag niet gevonden, of wil je meer informatie?

Heb je vragen over de verhuur? Stel ze gerust aan Kim. Je kunt Kim van maandag tot en met vrijdag van 10.00 u – 17.00 u bereiken via 085 888 2844.

Je kunt ook een bericht sturen naar [email protected]