FAQ – Veelgestelde vragen en antwoorden voor huurders

Particuliere camper-sharing 

Wat maakt PaulCamper anders dan andere camperverhuurders?

PaulCamper verhuurt niet zelf campers en caravans, maar brengt je in contact met particuliere eigenaren ervan. Wij noemen dat camper-sharing. Als huurder profiteer je hiervan, want je krijgt een voordelig, transparant en persoonlijk alternatief voor andere aanbieders. Dat garandeert niet alleen onvergetelijke momenten voor jou, ook de bezitters van de campers profiteren van het deelplatform. Door te delen reduceren de stilstand en lopende kosten zich snel. Een win-winsituatie.

Beschikbaarheid

Hoe vind ik de juiste camper en de juiste uitrusting?

Via het zoekfilter kun je eenvoudig zelf zoeken naar geschikte en beschikbare campers. In het zoekfilter vul je de eigen woonplaats in en de data voor je reis.  Je kunt in de Type filter nog de gewenste opbouw aanvinken en in de Extra filters het aantal bedden, stoelen et cetera. 

Alle belangrijke informatie, inclusief een exacte beschrijving van de camper, vind je in het profiel van een camper. Een complete campinguitrusting is in de prijs inbegrepen.

Heb je je droomcamper gevonden en wil je meer informatie over de camper, dan stuur je een aanvraag naar de verhuurder. Een aanvraag doen is gratis en je zit nog nergens aan vast. Een aanvraag kun je doen via de knop Nu aanvragen in het profiel van je droomcamper. Wij sturen je aanvraag door naar de verhuurder en de verhuurder kan dan op je bericht reageren.

​Mocht je het niet erg vinden om de camper in Duitsland op te halen, dan is ook daar keuze voor je. Veel huurders kiezen ervoor een camper te huren met een locatie op de reisroute.​ 

Kan ik een camper alvast reserveren?

Reserveringen zijn niet mogelijk. Maar als je een aanvraag doet voor een camper, blokkeren wij de gevraagde huurperiode voor je en brengen je in contact met de huurder. Zodra jullie de huurovereenkomst sluiten en jij de huurprijs hebt betaald, is de camper definitief geboekt. Kortom, bepaal eerst wanneer je op vakantie wilt en stuur dan een aanvraag.

Kan ik een geboekte camper kosteloos annuleren?

Zodra je het aanbod van de verhuurder hebt geaccepteerd en de boeking hebt afgesloten, is de overeenkomst bindend. Wil je toch annuleren? Dan betaal je annuleringskosten. De hoogte van de kosten wordt bepaald aan de hand van onze annuleringsvoorwaarden. Je kunt daarom overwegen een annuleringsverzekering af te sluiten. Als je dan om gezondheidsredenen niet op vakantie kunt, kun je de huurprijs terugkrijgen van de verzekering.

Wat moet ik doen als de camper vlak voor mijn reis kapot raakt en ik hem niet meer kan gebruiken?

Als de verhuurder zijn contractuele verplichtingen niet kan nakomen (de camper aan jou verhuren), krijg je de volledige huur van hem terugbetaald. Je kunt geen extra schadevergoeding eisen. We proberen in deze situatie natuurlijk een alternatief voor je te vinden, ofwel: een andere mooie camper voor je te zoeken. Maar we kunnen niet altijd garanderen dat het lukt.

Geldt er een minimumleeftijd voor mij als huurder?

De verhuurder bepaalt dit. Dit lees je op zijn camperprofiel. Daar staat ook hoeveel jaren je in het bezit van een rijbewijs moet zijn.

Welk rijbewijs heb ik nodig?

Dat hangt af van het type camper. Gewone campers en kampeerbussen mag je met een rijbewijs B besturen. Voor grotere campers (zwaarder dan 3500 kg) heb je een rijbewijs C of C1 nodig. Kijk op het camperprofiel hoe zwaar de camper is. We wijzen je er ook op bij de aanvraag.

Ik heb een buitenlands rijbewijs. Kan ik een camper huren?

Ja, dat kan, mits je rijbewijs geldig is in Nederland en voldoet aan de Europese richtlijnen.

Prijs

Hoe zit het met de prijs per nacht?

Bij PaulCamper betaal je per nacht, net als in een hotel. Een ‘nacht’ begint om 12 uur ’s middags en eindigt de volgende dag ook om 12 uur ’s middags. De exacte tijden voor ophalen en terugbrengen stem je met de verhuurder af en leg je vast op het overdrachtsformulier. Wil je de camper eerder ophalen of later terugbrengen? Dan kun je een halve nacht bijboeken. Een faire oplossing, want bij andere verhuurders moet je een hele nacht extra boeken! Let er overigens op dat je genoeg tijd inplant voor de reiniging.

Hoe bereken ik het totale bedrag?

Heel eenvoudig: de totale prijs is het aantal nachten keer de prijs per nacht. Alle relevante kosten zijn namelijk in de prijs inbegrepen, van campinguitrusting tot verzekering. Bij PaulCamper heb je geen extra kosten, we hebben onze prijzen bewust transparant en eenvoudig gehouden.

Kan de huurprijs variëren?

Ja, elke verhuurder mag zelf zijn prijs bepalen, een korting geven of bijvoorbeeld hogere prijzen in het hoogseizoen rekenen.

Is er een minimum huurperiode?

Meestal moet je minimaal 3 nachten boeken. Als de verhuurder een ander minimum hanteert, zie je dat in het camperprofiel. Het zoekfilter houdt rekening met deze minimumperiode, je ziet dus alleen campers die bij jouw reis passen.

Kan ik ook last minute huren?

Natuurlijk, want niets is immers zo leuk als een spontane vakantie! Je kunt tot 1 nacht voor vertrek boeken. Voorwaarde is wel dat de betaling met iDEAL of creditcard  uiterlijk 4 uur voor het vertrektijdstip bij ons binnen is. Kortom, zoek nu direct een camper! Het zoekfilter helpt je erbij.

Moet ik het doel van mijn reis bij boeking vastleggen?

Je hoeft je reis niet tot in detail te plannen. Wel vinden veel verhuurders het prettig als je kunt aangeven naar welke regio je rijdt en hoeveel kilometers je ongeveer wilt afleggen. Dus als je dat weet, vertel het de verhuurder – het verhoogt je kansen op een mooie camper!

Geldt er een kilometerbeperking?

Wanneer je een aanvraag stuurt naar een verhuurder, heeft de verhuurder de mogelijkheid om contact met je op te nemen. Je bespreekt dan je reisplannen met de verhuurder en je kunt open vragen stellen. Dit is ook het moment om de vrije kilometers te bespreken. De vrije kilometers zijn de overeengekomen kilometers. Als de verhuurder je aanvraag accepteert en een huurcontract met je sluit, zijn alle overeengekomen kilometers in de prijs inbegrepen. De overeengekomen kilometers vermeld je – samen met de verhuurder – op het overdrachtsformulier.

Wat moet ik doen als ik niet online kan betalen?

Voor last minute-boekingen (waarbij de reisdatum maximaal 7 dagen na boeking ligt)  betaal je uiterlijk 24 uur voor het vertrektijdstip met iDEAL of creditcard. Voor iDEAL heb je een bankrekening met online bankieren-functie nodig. Kun je niet online bankieren of met creditcard betalen? Vraag dan een familielid of vriend om voor je te betalen. Om veiligheidsredenen kunnen we vragen om een kopie van het paspoort of identiteitsbewijs van de persoon die betaalt.

Zo werkt de verhuur

Ik heb een mooie camper ontdekt. Hoe kan ik ‘m huren?

Heb je je perfecte camper gevonden en wil je meer informatie over de camper, dan stuur je een aanvraag naar de verhuurder. Een aanvraag doen is gratis en je zit nog nergens aan vast. Een aanvraag kun je doen via de knop Nu aanvragen in het profiel van je droomcamper. In je aanvraag schrijf je een kort bericht aan de verhuurder. Je kunt je belangrijkste vraag stellen en in het kort iets vertellen over je reisplannen. Wij sturen je aanvraag door naar de verhuurder en de verhuurder kan dan op je bericht reageren.

Vervolgens bespreek je je reisplannen met de verhuurder en je kunt open vragen stellen. We raden je aan een afspraak te maken om de camper persoonlijk te bezichtigen.

Zijn jullie het eens? Dan stuurt de verhuurder je een aanbod. Het aanbod dat de verhuurder naar je stuurt, is vergelijkbaar met een eenzijdig ondertekend contract. Accepteer je het aanbod, dan is een bindende boeking tot stand gekomen.

Daarna betaal je via iDEAL of creditcard de huurprijs aan PaulCamper. Liggen meer dan 3 maanden tussen boeking en vertrek? Dan kun je volstaan met een aanbetaling van 30 procent. Het resterende bedrag moet je uiterlijk 3 maanden voor vertrek aan ons overmaken. Vertrek je al over minder dan 3 maanden? Dan moet je het hele bedrag direct overmaken. Zodra de betaling is voltooid, krijg je een bevestiging per e-mail. Wij zorgen ervoor dat de verhuurder het huurbedrag minus onze provisie ontvangt.

De borgsom betaal je bij de sleuteloverdracht contant aan de verhuurder of vooraf via een overboeking naar de verhuurder. De hoogte van de borgsom wordt door de verhuurder bepaald en ligt, over het algemeen, tussen de € 500 en € 1500. Je krijgt dit geld terug van de verhuurder als je de camper op tijd, schoon, schadevrij en volgetankt terugbrengt. Zijn er schades ontstaan, dan krijg je de borg terug wanneer de schadekosten zijn bepaald. 

Advies: Lees het antwoord op de vraag “Wat is belangrijk tijdens de overdracht en de teruggave?” aandachtig.

Hoe kan ik de borg voldoen?

De borgsom betaal je bij de sleuteloverdracht contant aan de verhuurder of vooraf via een overboeking naar de verhuurder. De verhuurder bepaald de wijze van borgbetaling en de hoogte van de borgsom. De borgsom ligt over het algemeen tussen de € 500 en € 1500. Je krijgt dit geld terug van de verhuurder als je de camper op tijd, schoon, schadevrij en volgetankt terugbrengt. In de boekingsdetails van een boeking vind je de hoogte van de borgsom voor de betreffende boeking.

Moet ik me aanmelden of registreren om een aanvraag te kunnen doen?

Dat hoeft bij ons niet. Je mag zelf bepalen of je je bij PaulCamper wilt registreren. Wil je een aanbod aannemen, dan vragen we je wel een PaulCamper profiel aan te maken.

Kan ik de camper eerst bekijken voor ik hem huur?

Jazeker, sterker nog, we raden het aan. Het directe contact tussen verhuurder en huurder inclusief de bezichtiging van de camper vormen ons transparante, persoonlijke concept. Daarbij verdient een proefritje met de camper een sterke aanbeveling. Maak dus gewoon een afspraak met de verhuurder.

Wanneer kan ik de camper ophalen en terugbrengen?

In principe haal je de camper op de afgesproken dag ’s middags (na 12.00 uur) op en breng je de camper ’s ochtends (vóór 12.00 uur) weer terug. De exacte tijd spreek je natuurlijk met de verhuurder af. Deze tijden leg je vervolgens vast in het huurcontract en op het overdrachtsformulier.

Eerder ophalen:

Wil je de camper vóór 12 uur ophalen? Boek dan een halve nacht bij.

Later terugbrengen:

Wil je de camper ná 12.00 uur terugbrengen? Ook dan doe je dit door een halve nacht bij te boeken.

Let op: plan genoeg tijd in voor de reiniging, vóór je de camper terugbrengt. 

Wat is belangrijk tijdens de overdracht en de teruggave?

De communicatie en de bezichtiging van de camper vóór het voltooien van een boeking en een uitgebreide controle van de camper tijdens de overdracht en de teruggave van een camper is ontzettend belangrijk en daar moet dan ook de tijd voor genomen worden.

Wanneer je jouw gehuurde camper ophaalt en weer terugbrengt, controleer je samen met de verhuurder de staat van de camper. Is alles OK? Dan ondertekenen jij en de verhuurder het overdrachtsformulier in tweevoud. Met het ondertekenen van het overdrachtsformulier, gaan jij en de verhuurder akkoord met de status van de camper zoals beschreven op het overdrachtsformulier. Het overdrachtsformulier is leidend.

Tip: Maak foto’s of een filmpje van de camper bij de overdracht en (eventueel) de teruggave en stuur deze naar de verhuurder – of laat de verhuurder het filmpje maken en met je delen. Op deze manier hebben verhuurder en huurder hetzelfde filmpje.

Ons advies is: Plan samen met de verhuurder een overdrachts- en teruggavetijd van 1 – 2 uur in. Het is vervelend wanneer jij of de verhuurder later een schade ontdekt.

Kan ik mijn boeking wijzigen?

Ja, dat kan. Neem hiervoor contact op met de verhuurder. Worden jullie het eens over de wijziging? Informeer ons dan even per e-mail op [email protected] – wij passen de boeking dan aan. Dit is belangrijk, omdat we moeten weten in welke periode de verzekering moet gelden.

Wat moet ik doen als ik te laat kom?

Als duidelijk is dat je niet op tijd terugkomt, moet je dit tijdig aan ons en de verhuurder doorgeven. Dit doe je door aan ons een sms te sturen (zie het overdrachtsformulier) en de verhuurder te bellen. De verhuurder mag ons ook een sms sturen voor de verlenging. Wij boeken dan een halve nacht voor je bij. Dit is belangrijk omdat de camper anders niet meer verzekerd is.

De kosten voor de verlenging betaal je zodra je de camper terugbrengt. Eventueel verreken je ze met de borg. Kijk in het boekingsoverzicht om te zien hoe hoog de extra kosten zijn.

Wie reinigt de camper?

We willen de kosten voor jou en voor de verhuurder zo laag mogelijk houden. Daarom geldt: de camper is schoon als je hem ophaalt en je maakt de camper zelf weer schoon voor je hem teruggeeft.

Kan ik mijn camper na de reis beoordelen?

Heel graag! Zo help je andere potentiële huurders bij hun keuze. Na je reis krijg je van ons een link toegestuurd. Daarmee kun je de ervaringen met de camper en de verhuurder eenvoudig delen. Wij zorgen er dan voor, dat je recensie op het camperprofiel verschijnt.

Verzekering

Hoe zijn de campers verzekerd?

Elke camper die je via ons boekt, is allrisk verzekerd (inclusief WA, Beperkt Casco en pechhulp in heel Europa). De verzekering en pechhulp zijn in de huurprijs inbegrepen.

Kost het extra als ik meer bestuurders wil opgeven?

Er zijn geen kosten voor extra bestuurders. Maar let op: Je moet alle bestuurders wel op het overdrachtsformulier noteren, anders zijn ze niet verzekerd. Overleg dus met je verhuurder en vul samen het overdrachtsformulier in.

Moeten alle bestuurders het huurcontract ondertekenen?

Het is voldoende als één huurder ondertekent. Het liefst is dit de persoon die als aanspreekpunt voor de verhuurder geldt én die de huur betaalt. Alle bestuurders die in het huurcontract staan vermeld, zijn dan verzekerd. Wil je na het afsluiten van het contract extra bestuurders toevoegen? Neem dan contact op met de verhuurder.

Hoe ben ik verzekerd als ik een camper via jullie huur?

Er zijn twee soorten verzekeringen. De verhuurder bepaalt welke verzekering van toepassing is.

In de eerste situatie ben je verzekerd via onze eigen verzekering. Die is automatisch inbegrepen bij de boeking, de premie is in de huurprijs inbegrepen.

In de tweede situatie is de camper bij een andere verzekering voor de verhuur verzekerd. Bijvoorbeeld via de NKC.

Beide verzekeringen zijn geschikt voor een camper en omvatten zowel een WA-verzekering als een allrisk dekking inclusief casco. Ook pechhulp in heel Europa is inbegrepen. In het boekingsoverzicht vind je alle informatie over de verzekering van je geboekte camper.

Wat is mijn risico als de camper tijdens mijn huurperiode beschadigd raakt?

Dit kan natuurlijk gebeuren en zal daarom niet verzwegen moeten worden. Hoe eerder je contact opneemt en open communiceert, des te eenvoudiger en, ook voor jou, gunstiger kan het probleem opgelost worden. Bij een aanrijding of ongeval ben je aansprakelijk voor de schade die aan jou is te wijten, bijvoorbeeld de reparatiekosten. Je betaalt dan het eigen risico bedrag per schadegebeurtenis. Hoe hoog dit is, lees je in de verzekeringsvoorwaarden. Die zijn afhankelijk van de camper en het soort schade. Voor schade die jij of je bijrijder veroorzaakt zónder dat er een ongeval of aanrijding heeft plaatsgevonden, ben je volledig aansprakelijk. Kijk ook hier weer in het huurcontract voor de exacte voorwaarden.

Wat moet ik doen als de camper pech krijgt tijdens de huurperiode?

Alle PaulCamper verhuurders doen hun best om de camper zo goed mogelijk te onderhouden. Mocht er toch iets gebeuren, dan wordt dit gedekt door de verzekeraar van de verhuurder. Alle campers bij PaulCamper zijn sowieso verzekerd voor pechhulp. Bespreek vooraf met de verhuurder hoe de pechhulp is geregeld.

Voor de campers die verzekerd zijn via de speciale aanvullende verzekering van Allianz, heeft de Allianz Global Assistance voor ongevals- en pechhulp duidelijke richtlijnen voor de hulp bij pech.

Wat is het verschil tussen allrisk en casco?

De cascoverzekering dekt schade door bijvoorbeeld diefstal, brand, hagel en storm en glasschade. De allrisk dekking omvat bijvoorbeeld schade door een ongeval of vandalisme. De verzekering geldt niet bij grove nalatigheid of opzet.

Moet ik een borgsom betalen?

Ja. De borgsom betaal je contant bij de sleuteloverdracht of vooraf via een overboeking aan de verhuurder. De hoogte van de borgsom wordt door de verhuurder bepaald en ligt, over het algemeen, tussen de € 500 en € 1500. De borgsom staat ook vermeld in het huurcontract. Je krijgt dit geld terug van de verhuurder als je de camper op tijd, schoon, schadevrij en volgetankt terugbrengt.

In het geval van schade(s) mag de verhuurder de volledige borgsom vasthouden tot het schadebedrag vaststaat.

Kan ik mijn eigen risico verlagen?

Ja, we bieden je via de Allianz Nederland Schadeverzekering een extra verzekering aan waarmee je het eigen risico kunt verlagen tot € 250 per schadegebeurtenis. Tijdens de aanvraag kun je dit selecteren en je kunt de verzekering ook op een later moment – maar voor de startdatum van je reis – afsluiten.

Het eigen risico bedrag per schadegebeurtenis is het bedrag dat je als verzekerde, huurder, bij schades zelf betaald. De hoogte van het eigen risico bedrag per schade gebeurtenis vind je in de boekingsdetails en in de boekingsbevestiging van je boeking.

Let op: Bij het boeken van een gereduceerd eigen risico per schadegebeurtenis, blijft de borgsom voor de verhuurder onveranderd. Je verlaagd met de extra verzekering dus alleen het eigen risico per schadegebeurtenis.

Mag ik met de camper buiten Europa rijden?

De verzekeringen en de pechhulp gelden alleen binnen Europa. Daarom kun je met de campers die wij aanbieden, niet buiten Europa rijden.

Heb ik een annuleringsverzekering nodig?

Dat bepaal je zelf. Een annuleringsverzekering betaalt de boekingskosten terug als je bijvoorbeeld vanwege ziekte tóch niet op vakantie kunt met de camper. Wil je dit risico verzekeren? Sluit dan een annuleringsverzekering af.

Betaling

Wanneer betaal ik de huur?

Als er meer dan drie maanden liggen tussen boeking en reis, doe je een aanbetaling van 30% van de totaalprijs bij de boeking. Het resterende bedrag betaal je drie maanden voor de startdatum van je reis. Vertrek je binnen drie maanden, dan betaal je direct het volledige huurbedrag. Betalen doe je eenvoudig met iDEAL of creditcard via ons veilige betaalproces.

Aan wie betaal ik de huur?

Je betaalt de huur direct via iDEAL of creditcard aan PaulCamper. Na ontvangst van het bedrag sturen we jou en de verhuurder een betalingsbevestiging per e-mail. Ook passen we de betalingsstatus van de boeking aan. Wij sturen het huurbedrag minus onze provisie vervolgens door naar de verhuurder. Om veiligheidsredenen vragen we je als huurder de boeking over te maken vanaf je eigen bankrekening. Alleen dan kunnen we garanderen dat de boeking bindend wordt afgesloten. Heb je nog vragen? Bel dan Kim op  085 888 2844.

Kan ik per automatische incasso betalen?

Je kunt de boeking eenvoudig en veilig met iDEAL of creditcard via de ‘Nu betalen’ button in je boekingoverzicht betalen.

Vrienden werven vrienden

Hoe kan ik iemand uitnodigen?

Je kunt je vrienden uitnodigen via een e-mail en je kunt een link delen op Facebook. Dit doe je via Vrienden in je PaulCamper account.

Wanneer kan ik iemand uitnodigen?

Je kent iemand die nog nog niet via PaulCamper heeft geboekt en over een reis met een kampeervoertuig nadenkt? Nodig diegene dan uit en schenk € 30 voor de eerste PaulCamper ervaring. Wanneer de uitnodiging wordt aangenomen en de eerste reis is geboekt, ontvang jij € 30 tegoed op je PaulCamper account.

Ken je iemand die een eigen kampeervoertuig heeft en nog niet bij PaulCamper verhuurt? Nodig diegene dan uit als nieuwe verhuurder en ontvang € 100 na de eerste verhuur van het voertuig.

Hoe ontvang ik mijn tegoed?

Je tegoed wordt automatisch toegepast op je volgende reis of verhuur.
Hoeveel tegoed je al verzameld hebt, zie je in je PaulCamper account.

Kan ik mijn tegoed overzetten op een ander account?

Je tegoed is aan het account gebonden van waaruit de uitnodiging is verstuurd. Het tegoed overzetten naar een ander account is daarom niet mogelijk.

Ik heb een vriend uitgenodigd - wanneer ontvang ik mijn tegoed?

Wanneer je een huurder of een verhuurder geworven hebt, ontvang je jouw tegoed na afloop van de eerste reis.

De eerste reis is voorbij - maar ik zie geen tegoed. Wat moet ik doen?

Je vriend heeft de eerste reis als huurder of verhuurder afgesloten, maar jij ziet geen tegoed in je account? Neem dan gerust contact op via [email protected]

Wat gebeurt er wanneer mijn vriend meerdere uitnodigingen ontvangt?

Een uitgenodigde vriend mag maar één aanbeveling link gebruiken. Ontvangt je vriend meerdere aanbeveling links? Dan ontvangt diegene waarvan de link gebruikt wordt het tegoed.

Vragen

Vraag niet gevonden, of wil je meer informatie?

Heb je vragen over de huur? Stel ze gerust aan Kim. Je kunt Kim van maandag tot en met vrijdag van 10.00 u – 17.00 u bereiken via 085 888 2844.

Je kunt ook een bericht sturen naar [email protected]